Cum putem realiza critici constructive?
Criticile pot fi împărțite în două categorii: respectiv cele constructive (pozitive) și cele distructive (negative). Cum le putem defini pe fiecare dintre ele?
Criticile constructive:
Acestea sunt genul de critici care se realizează fără nicio intenție negativă, fără prejudicii și în mod total obiectiv. O critică constructivă poate fi solicitată sau nu, însă întotdeauna trebuie să fie comunicată sub principiul respectului și al înțelegerii, în special atunci când criticăm proiectul, munca sau intenția altei persoane, deoarece trebuie să înțelegem importanța pe care critica respectivă o poate avea pentru persoana în cauză și este indicat să nu rănim sensibilitatea acesteia.
Criticile distructive:
Cazul opus criticilor pozitive este din păcate cel mai des întâlnit. Acest tip de comentarii/observații negative și uneori ironice și cu tentă de superioritate nu aduc nimic în plus persoanei criticate; dimpotrivă, în majoritatea cazurilor criticile negative nu au alt scop decât de a răni și de a mina intențiile unei persoane.
Cum pot realiza o critică constructivă?
Pentru a critica pe cineva sau ceva, fără a fi negativ și fără a genera un conflict între noi și persoana care receptează critica, este indicat să urmăm câțiva pași simpli pe care îi prezentăm în continuare:
Mențineți întotdeauna obiectivitatea
Nu ne ajută cu nimic dacă atunci când emitem o critică constructivă afirmăm unele lucruri care îl pot răni pe interlocutorul nostru, în special dacă acestea sunt în exces de sentimentale sau de intangibile. De exemplu, nu afirmați niciodată ceva de genul “nu arăți bine azi”; în schimb, descrieți ce aspecte ar putea îmbunătăți estetica acestui element și mențineți întotdeauna obiectivitatea. O critică constructivă conține comentarii referitoare la aspectele unei persoane sau ale unui proiect care ar putea fi îmbunătățit, dar și caracteristicile sale pozitive.
Susțineți-vă comentariile
Acest pas este relaționat cu primul; fiți obiectiv, nu criticați pe cineva doar ca să vă demonstrați superioritatea. Nu afirmați niciodată că munca cuiva este prost realizată dacă nu aveți cel puțin o dovadă pentru a demonstra aceasta și dacă nu există elemente clare care să dovedească acest lucru.
Fiți familiar cu persoana criticată
Demonstrați întotdeauna persoanei pe care o criticați că vă pasă de progresul acesteia. Nu criticați niciodată de pe o poziție ironică sau orgolioasă care să denote superioritatea dumneavoastră în fața interlocutorului. Explicați-i persoanei în cauză de ce doriți să o vedeți crescând și având succes. Oricât de clișeic vi se pare că sună aceasta, transmiteți-i persoanei criticate că îi doriți doar binele. Oferiți-i încredere, sprijin și punctați aspectele pe care le poate îmbunătăți.
Cum trebuie să reacționez dacă sunt criticat?
Este foarte ușor să-i criticăm pe ceilalți, dar uneori este foarte greu să primim noi înșine critici. Cum este cel mai indicat să reacționăm atunci când suntem criticați? Răspunsul este cu simplitate, umilință, încredere în sine însuși și îmbrățișând aspectele pozitive ale criticii respective. Dacă interlocutorul dumneavoastră are o atitudine negativă față de voi sau față de proiectul vostru, mulțumiți-i pentru comentarii și urmăriți să lucrați asupra aspectelor criticate. Folosiți criticile ca o trambulină pentru a progresa și pentru a merge cu încredere și entuziasm mai departe.