Obligăm sau nu copilul să împartă jucăriile?
ÎmpărÈ›itul jucăriilor este o „obligaÈ›ie„ a tuturor copiilor, de pe vremea bunicilor È™i străbunicilor noastre. Chiar dacă nu aveau prea multe jucării sofisticate pe atunci, copiii erau nevoiÈ›i să le împartă. ÎmpărÈ›irea jucăriilor ar fi, spun unii, dovadă de generozitate È™i de lipsă de egoism È™i de egocentrism al copilului, însă în realitate de cele mai multe ori lucrurile nu stau întotdeauna aÈ™a. DeÈ™i noi, ca È™i adulÈ›i, facem gestul de a obliga copiii să îÈ™i împartă jucăriile cu un scop nobil (să înveÈ›e să fie mai buni, să împartă È™i celor ce nu au, etc), poate că sunt unele situaÈ›ii în care greÈ™im. Să vedem care este adevărul din spatele împărÈ›itului jucăriilor.
De ce să forțăm copiii să împartă jucăriile?
Poate că verbele „a forÈ›a„ È™i „a obliga„ vă sună puÈ›in cam dur. Ei bine, nu este aÈ™a. În momentul în care un copil se joacă cu o păpușă, să zicem, iar un altul vine È™i se întinde la acea păpușă, avem tendinÈ›a de a spune „Gata, dă-i È™i fetiÈ›ei jucăria, tu te-ai jucat destul cu ea„. Dar cine stabileÈ™te cât e destul? Sau cine È™tie ce este în sufletul copilului care vede că jucăria i-a fost luată de un altul?
Ei bine, nici nouă, în calitate de adulÈ›i, nu ne-ar conveni să vină din senin, pe stradă, cineva la noi, È™i să ne ceară telefonul. Este telefonul nostru, pentru care am muncit, pentru care am aÈ™teptat cuminÈ›i salariul È™i am strâns bani. Dar vine un oarecare individ, ne cere telefonul, iar noi suntem obligaÈ›i să i-l dăm de altcineva. În final, când se plictiseÈ™te de telefon, ni-l returnează. De multe ori îl murdăreÈ™te, sau chiar îl strică. Nu este o situaÈ›ie prea plăcută, nu? Cercetătorii au făcut studii pe copii È™i au ajuns la concluzia că împărÈ›itul jucăriilor îi face mai degrabă frustraÈ›i, È™i nicidecum generoÈ™i. Ba dimpotrivă, copiii devin mai generoÈ™i dacă nu sunt forÈ›aÈ›i să împartă. Mai degrabă, decât să impunem copilului să împartă jucăriile atunci când celălalt copil le cere imperios, am putea să spunem „Îi dai copilului jucăria după ce termini tu de jucat„. Studiile arată că acei copii care nu au fost forÈ›aÈ›i să îÈ™i împartă bunurile au devenit adulÈ›i mai generoÈ™i.
Cum rămâne cu copilul care aÈ™teaptă jucăria?
Ce ne facem atunci când copilul care a cerut jucăria reacÈ›ionează urât sau nu mai pleacă? Sau ce ne facem atunci când chiar copilul nostru aÈ™teaptă o jucărie de împrumut? Oare acel copil nu simte frustrare? AÈ™teptarea este extrem de grea, mai ales pentru copiii mici, când secundele devin minute iar minutele ore... Dar privind partea bună a lucrurilor, copilul învață că în viață nu poate primi totul de-a gata È™i că trebuie să îÈ™i aÈ™tepte rândul, fără a se tulbura, È™i fără a ne intimida cu lacrimi, È›ipete, sau gesturi impulsive. Autocontrolul este o virtute importantă în viață iar răbdarea este de aur. Pe de o parte, nici nu putem lăsa copiii să smulgă efectiv jucăria din mâna celorlalÈ›i copii atunci când au chef, dar nici să creem o lume ideală unde fiecare copil se joacă cu jucăriile lui. Nu. Se poate să spunem pe un ton calm È™i să explicăm că, atunci când un copil va termina să se joace cu o jucărie, va veni rândul celuilalt, È™i viceversa, sau îi putem încuraja să facă schimb.
Greșelile părinților la gestionarea jucariilor
Pentru că, în general, părinÈ›ii gestionează situaÈ›iile de împărÈ›ire a jucăriilor, aceÈ™tia fac È™i cele mai multe greÈ™eli. AÈ™adar, părinÈ›ii trebuie să realizeze că nu rezolvă nimic dacă îl obligă pe cel mic să împartă jucăriile. Jucăria nu se smulge din mâna copilului pentru a-i fi oferită unui copil cu lacrimi de crocodil pe obraji. PărinÈ›ii trebuie să aibă răbdare È™i să explice copiilor că È™i celălalt ar vrea să se joace puÈ›in cu jucăria, pentru ca mai apoi să o înapoieze. De asemenea, atât părinÈ›ii copilului care trebuie să împartă, cât È™i părinÈ›ii micuÈ›ului care râvneÈ™te la jucărie trebuie să fie înÈ›elegători È™i cu mult bun simÈ›. Nici forÈ›area copiilor mai mari să le ofere jucăriile celor mai mici nu este o tactică de excepÈ›ie. Și nici găsirea unor vinovaÈ›i pentru toate lacrimile È™i gesturile necontrolate nu este o tactică favorabilă. O palmă la fund nu va rezolva nimic, ba din contră, va înrăutăți lucrurile.
Ca È™i părinÈ›i, trebuie să înÈ›elegem că generozitatea nu este o calitate cu care ne naÈ™tem, ci pe care o dobândim È™i în niciun caz forÈ›aÈ›i de împrejurări. Generozitatea se va cunoaÈ™te mult mai târziu, o dată cu intrarea în colectivitate, mai degrabă decât la vârste foarte fragede. Generozitatea nu constă în împărÈ›irea unei păpuÈ™i la vârsta de doi ani, din proprie iniÈ›iativă.