Băuturi sănătoase fără cafeină

 

Ce este cafeina?

Băuturi sănătoase fără cafeină Cafeina, considerată cel mai utilizat stimulent, se găsește în principal în semințele arborelui de cafea (Coffea arabica), dar și în frunzele de ceai (Thea sinensis) și în boabele de cacao (Theobroma cacao). Excesul de cafeină poate produce următoarele simptome: iritabilitate, palpitații, pierderea controlului motor, dureri de cap, amețeli, scăderea apetitului și creșterea termogenezei (creșterea căldurii corporale).

 Băuturile fără cafeină sunt recomandate persoanelor sensibile la această substanță, precum și femeilor însărcinate, dar și tuturor persoanelor care doresc să renunțe la consumul băuturilor energizante. În cazul femeilor însărcinate, consumul unor cantități mari de cafeină poate determina aritmii cardiace (ritm cardiac neregulat) la făt, de aceea unii medici recomandă renunțarea la consumul de cafeină pe perioada sarcinii și pe perioada alăptării.

 În acest articol vă prezentăm câteva opțiuni de băuturi sănătoase care nu conțin cafeină. Să vedem care sunt acestea:

 

1. Ceaiul rooibos

 Cunoscut sub denumirea de arbustul roșu, rooibosul este o plantă de origine sud-africană care nu conține cafeină. Acest ceai se consumă cald, cu puțin lapte și miere de albine după gust.

 Unele persoane preferă să consume ceaiul rooibos și în varianta de ice tea (ceai cu gheață), mai ales în zilele călduroase de vară. Acest ceai, deoarece nu are cafeină și conține mai puține taninuri (substanţe care contribuie la gustul specific al vinului, al ceaiului şi al ciocolatei), conferă acestui ceai un gust puțin amar.

 Ceaiul rooibos este considerat ca fiind un remediu natural pentru prevenirea sau combaterea anumitor afecțiuni de sănătate precum:

 - Alergii

 - Astm

 - Aciditate stomacală

 - Acnee

 - Riduri

 - Ulcere stomacale

 - Grețuri

 - Colici

 În plus, ceaiul roobos nu are niciun tip de efecte secundare. Femeile însărcinate pot consuma acest sortiment de ceai inclusiv pe perioada alăptării. În cazul copiilor mici, nu se recomandă consumul acestui ceai, însă adolescenții îl pot consuma fără niciun fel de probleme.

 

2. Ceaiul de condimente sau ceaiul decofeinizat

 O altă băutură care nu conține cafeină și care este indicată mai ales în timpul sezonului rece, deoarece are un efect energizant și încălzitor, este ceaiul de condimente. Acest ceai se prepară folosind următoarele ingrediente: scorțișoară, ghimbir, cardamom și cuișoare.

 Acest tip de ceai se prepară folosind ingredientele menționate anterior în proporții egale și se consumă cald, cu miere și lămâie, după preferințe.

 Există de asemenea și alte ceaiuri fără cafeină, cum ar fi: infuziile de mentă, mușețel, cimbru, lemongrass sau busuioc care sunt și ele alternative foarte bune la cafeină.

 

3. Ceaiul de ghimbir

 Ceaiul cald de ghimbir are o aromă ușor picantă și este un remediu foarte bun pentru stimularea digestiei. În prezent, pe piață există diverse opțiuni de ceai de ghimbir uscat (la pliculețe, simplu sau în adaos cu alte plante medicinale), însă cel mai recomandat este ceaiul preparat din ghimbir proaspăt. Se folosește o linguriță de rădăcină de ghimbir rasă la o cană cu apă fierbinte, care se lasă la infuzat 7-10 minute și se consumă îndulcit cu miere. Acest ceai este un remediu excelent pentru prevenirea și combaterea gripei și a răcelilor de sezon.

 Ceaiul de ghimbir este benefic atât pentru sănătatea căilor respiratorii, dar ameliorează și simptomele altor afecțiuni precum:

 - Astmul

 - Inflamația cauzată de artrită sau reumatism

 - Grețurile produse de chimioterapie

 - Circulația sanguină deficitară

 - Nivelele ridicate de colesterol

 - Răul de mișcare

 - Tulburările premenstruale.

 

4. Smoothies sau shake-uri

 Smoothies-urile sau shake-urile sunt băuturi preparate din legume și fructe proaspete, fiind o modalitate foarte nutritivă și energizantă de a începe ziua.

 În acest gen de băuturi pot fi adăugate de asemenea și proteine vegetale, cum ar fi spirulina și chlorella, iaurt sau diverse tipuri de lapte vegetal (de migdale, ovăz, orez, cocos, etc., după preferințe). Deoarece conțin lapte vegetal sau iaurt, smoothies-urile și shake-urile au o textură cremoasă și densă și sunt o opțiune excelentă pentru un mic dejun sănătos.

 Pentru ca aceste băuturi să nu conțină cafeină, este necesar să se evite adaosul de ceai verde, ceai matcha, alb sau negru, care, chiar dacă în proporții mai mici, conțin cafeină.

 

5. Apă cu arome naturale

 Într-o carafă care conține un litru de apă plată se pot adăuga felii proaspete de lămâie, lămâie verde, portocală, mandarine și chiar castraveți. Se lasă la frigider câteva ore, apoi se consumă. Această apă aromată în mod natural este foarte hidratantă și este recomandată mai ales persoanelor care nu obișnuiesc să consume apă plată simplă. Se pot adăuga și frunze proaspete de mentă și de busuioc și puțină miere.

 Acest gen de băutură naturală și bineînțeles, lipsită de cafeină poate fi consumată la orice oră a zilei, dar mai ales dimineața pe stomacul gol, deoarece oferă metabolismului un impuls binevenit.

 În plus, această apă cu arome naturale alcalinizează organismul, ceea ce ajută la prevenirea și la combaterea multor probleme de sănătate.

 

6. Sucurile de legume

 Aceste sucuri, cunoscute și sub denumirea de “suucri verzi” sunt o modalitate foarte la îndemână de a crește aportul de antioxidanți. Avantajul acestor sucuri este acela că ingredientele necesare sunt ușor de obținut.

 Dacă optați să le preparați acasă, puteți încerca o multitudine de combinații, folosind de exemplu, ca bază, tije de țelină, salată verde și castraveți. Combinația bazei cu suc de morcovi, sfeclă roșie, mere sau ghimbir transformă aceste sucuri într-o adevărată comoară nutrițională. De exemplu, doar o cană cu suc proaspăt de morcovi, consumată zilnic, ne oferă un conținut ridicat de antioxidanți, vitaminele A, C, K, B8 și B9, acid pantotenic și minerale precum potasiu, fier, cupru și mangan.

 Sucurile de legume pot fi consumate dimineața sau între mese, dar întotdeauna pe stomacul gol, pentru o asimilare optimă a nutrienților pe care îi conțin.

 Cea mai bună și cea mai sănătoasă opțiune este să preparați acasă toate aceste băuturi recomandate. Astfel, se pot controla și limita ingredientele consumate.

{jcomments on}