Recomandări pentru prevenirea cancerului de piele

 

Cum deteriorează soarele pielea?

Recomandări pentru prevenirea cancerului de piele Expunerea excesivă la soare poate cauza o deteriorare în timp a pielii; să nu uităm de asemenea că razele UV ale soarelui pot cauza cancer de piele. Îngrijirea adecvată a pielii atunci când este expusă la soare este o necesitate. În timpul verii, protecția solară corespunzătoare este importantă, însă există de asemenea și o dietă adecvată pentru a preveni cancerul de piele.

 Factorul de risc numărul unu în cazul cancerului de piele este expunerea la radiațiile ultraviolete ale soarelui. Cancerul de piele este mai întâlnit la persoanele având pielea deschisă la culoare și care se arde ușor sau care prezintă pistrui; tocmai de aceea caucazienii sunt de 40 de ori mai predispuși să dezvolte un cancer de piele decât persoanele de culoare.

 Arsurile solare sunt un răspuns inflamatoriu și un simptom extern al deteriorării subdiacente a pielii, care apar atunci când se primește o doză excesivă de expunere la razele UV. Expunerea la razele ultraviolete provoacă formarea radicalilor liberi și a daunelor oxidative și poate determina de asemenea mutații ale ADN-ului și formarea celulelor canceroase. Razele UVC sunt considerate a fi cele mai cancerigene, însă și razele UVA (care este tipul de raze la care suntem expuși cu precădere) pot cauza mari daune pielii; acestea sunt responsabile de majoritatea cazurilor de melanom.

 Aplicarea unei creme sau loțiuni de protecție solară, îmbrăcămintea protectoare, precum și limitarea timpului de expunere la soare, sunt toate măsuri preventive foarte bune, însă protecția solară optimă trebuie să înceapă cu mult înainte de a ieși într-o zi călduroasă de vară la plajă. Menținerea sănătății pielii trebuie aplicată atât intern, cât și extern și poate ajuta de asemenea la prevenirea daunelor cauzate de soare. În această vară, asigurați-vă de faptul că organismul primește nutrienții de care are nevoie pentru a menține sănătatea pielii, contribuind astfel la prevenirea cancerului de piele.

Rolul dietei pentru protecția contra soarelui

 Antioxidanții, în particular, sunt foarte buni pentru a proteja în mod adecvat pielea, deoarece ajută la eliminarea radicalilor liberi produși în organism atunci când pielea este expusă la radiațiile UV. Antioxidanții printre care menționăm carotenoizii și polifenolii, pot ajuta la prevenirea arsurilor solare și a deteriorărilor care pot apărea în cazul unei expuneri excesive la soare.

        

                Dieta pentru prevenirea cancerului de piele

 Pentru a preveni arsurile solare și apariția cancerului de piele, specialiștii în nutriție ne recomandă să consumăm cu încredere următoarele alimente:

Roșiile

 Roșiile sunt foarte bogate în flavonoizi şi alte substanţe fitochimice care au proprietăţi anti-cancerigene. Aceste legume sunt o sursă excelentă de luteină, zeaxantină şi vitamina C (care este mai concentrată în substanţa gelatinoasă care înconjoară seminţele), precum şi de vitaminele A, E şi vitamina B, potasiu, mangan şi fosfor.

 Roșiile sunt una dintre sursele vegetale cele mai bogate în licopen, un tip specific de carotenoizi. Carotenoizii sunt antioxidanți puternici care ajută la eliminarea radicalilor liberi din piele după expunerea la soare, iar consumul de roșii este o modalitate foarte bună de a obține o cantitate suficientă din acești nutrienți pentru a avea o piele sănătoasă. În cadrul unui studiu, în cazul persoanelor care adăugaseră 40 g de pastă de roșii și 10 g de ulei de măsline la masa principală timp de zece săptămâni, s-a înregistrat o reducere cu 40% a nivelelor de arsurilor solare în comparație cu persoanele care adăugaseră doar 10 g ulei de măsline, însă fără pasta de roșii.

 Se recomandă ca roşiile proaspete, preferabil din culturi în care nu s-au folosit îngrăşăminte chimice, să fie consumate cât mai des, atât în salate de legume, cât şi sub formă de suc proaspăt sau ca adaos la diverse sosuri, supe, mâncăruri, etc.

Morcovii

 Consumul de morcovi cruzi sau sub formă de suc (aceștia fiind o altă sursă foarte bună de licopen și carotenoizi) poate proteja eficient contra arsurilor solare. Datorită conținutului lor bogat în compuși antioxidanți, morcovii contribuie la stoparea acțiunii radicalilor liberi care deteriorează celulele și care sunt asociați cu dezvoltarea diferitelor tipuri de cancer. O jumătate de cană de morcovi cruzi furnizează de patru ori mai mult decât cantitatea zilnică recomandată de vitamina A și în plus, morcovii conțin cantități semnificative de fibre, vitamina C, vitamina K, vitamina B6, acid folic, mangan, fier, potasiu și cupru.

 În cadrul unui studiu medical, în cazul pacienților care au consumat zilnic 400 ml de suc de morcovi (care conține 10 mg de licopen și 5,1 mg de betacaroten) s-a constatat o reducere a arsurilor solare cu aproximativ 45%.

Ceaiul verde

 Ceaiul verde este o băutură sănătoasă foarte populară în întreaga lume. Pe lângă binecunoscutele beneficii pe care le aduce sănătății (precum stimularea metabolismului, combaterea obezității, a depresiei, a bolilor cardiovasculare, etc.), ceaiul verde este considerat unul dintre cele mai bune alimente pentru a ne proteja de efectele nocive ale soarelui și pentru a preveni astfel apariția cancerului de piele. Frunzele de ceai verde sunt foarte bogate în polifenoli, care inhibă carcinogeneză cauzată de radiațiile UV. Ceaiul verde conține de asemenea și vitamina A, vitamina C și vitamina E, care împreună cu catechinele oferă o excelentă protecție împotriva radicalilor liberi.

 Consumul regulat de ceai verde ajută la protecția contra cancerului de piele, acționând ca un antioxidant, prevenind imunosupresia (sau imunodepresia care este inhibiția reacțiilor anormale sau excesive ale sistemului imunitar) și împiedicând creșterea tumorilor. S-au efectuat experimente de laborator care au utilizat celule cultivate în laborator, iar cercetările care au fost efectuate pe animale de laborator au demonstrat că extractul de ceai verde administrat pe cale orală sau aplicat direct pe piele oferă o protecție semnificativă împotriva cancerului de piele provocat de radiațiile UV. Studiile efectuate de alți cercetători din domeniu au demonstrat că extractul de ceai verde inhibă dezvoltarea melanomului, considerată cea mai gravă formă de cancer de piele.

 Cercetările medicale efectuate în acest sens au indicat faptul că între cinci și șase căni de ceai verde consumate zilnic pot avea importante efecte protectoare contra deteriorărilor produse de expunerea la soare.

Ciocolata neagră

 Anumite tipuri de ciocolată neagră sau pulberea de cacao crudă sunt considerate de către nutriționiști ca fiind superalimente, numărându-se printre alimentele cele mai bogate în antioxidanți și substanțe antiinflamatorii. Delicioasa ciocolată neagră este foarte bogată în polifenoli antioxidanți (flavonoli), care pot ajuta la combaterea hipertensiunii arteriale și a deteriorării cognitive. Consumul de ciocolată (ciocolată neagră de bună calitate) poate proteja pielea de efectele nocive ale razelor UV.

 Un studiu recent a examinat diferența dintre consumul de ciocolată neagră bogată în flavonoli și o ciocolată neagră având un conținut scăzut de flavonoli (tratată la temperaturi ridicate care reduc conținutul de flavonoli) timp de 12 săptămâni. Persoanele care au consumat tipul de ciocolată având o mare cantitate de flavonoli, aveau mai puține arsuri solare în comparație cu persoanele care au consumat ciocolată având un conținut scăzut de flavonoli. Autorii acestui studiu consideră că activitatea antiinflamatorie și antioxidantă a flavonolilor din cacao ajută la protejarea pielii de daunele produse de razele UV. Este considerată ca fiind ciocolată sănătoasă ciocolata neagră având un procent ridicat de cacao (aproximativ 70%).

Alte alimente care au calități protectoare asupra pielii:

 În general, alimentele bogate în antioxidanți, incluzând vitamina E și vitamina C, sunt opțiuni bune pentru a ne proteja pielea de efectele nocive ale razelor UV. Amintim aici varza creață, varza roșie, varza de Bruxelles, fructele de pădure, cartofii dulci, vinetele, ardeii grași, broccoli, castraveții, migdalele, etc. În general, legumele și fructele cele mai colorate și cu coaja strălucitoare conțin cei mai mulți antioxidanți, care sunt protectori excelenți pentru piele și care ajută bineînțeles, la prevenirea cancerului de piele.

 Atunci când vă expuneți la soare, folosiți creme sau loțiuni protectoare solare non toxice, limitați expunerea la soare și urmați o dietă corespunzătoare care să vă protejeze de efectele nocive ale razelor solare. În ansamblu, aceste strategii vă vor oferi siguranță și vă vor proteja de neplăcutele arsuri solare.

Sursa: Ayurvedic Medica